Sökmotoroptimering

Hamna på förstasidan i Googles sökresultat

Varje dag görs över 55 miljoner sökningar på Google – bara i Sverige. Sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimization) är svaret för att hamna på första sidan av sökresultaten. Genom att optimera webbplatsens innehåll och relevans kommer Google att bättre förstå sidan och presentera det i sökträffarna.

SEO är ett komplicerat område som kräver både teknisk och estetisk kompetens för att lyckas riktigt bra. Dessutom ändras algoritmerna på sökmotorerna regelbundet och det gäller att vara uppdaterad på förändringar för att kunna agera och placera sig bättre i sökresultaten. Genom vår kombinerade kompetens inom webbutveckling och SEO kan vi erbjuda lösningar som ger bästa möjliga förutsättningar för er att hamna på förstasidan på Google.

Sökmotorerna i siffror

Google dominerar sökmotorerna i Sverige med 95,6% av marknaden och 92,37% av världsmarknaden. Att optimera er webbplats för Googles sökmotor ger därför en tillräcklig användarbas för att få nya såväl som befintliga kunder till er webbplats.

  • Google 95,6% 95,6%
  • bing 2,54% 2,54%
  • Yahoo! 1,13% 1,13%
  • Övriga sökmotorer 0,73% 0,73%

Hur sökmotoroptimering går till

Melodic utgår från att ni vill synas så högt upp som möjligt i sökresultaten. Det är en process att nå dit, men nyckel till framgång är att ha en utarbetad strategi som kontinuerligt optimeras. Strategin berör tre områden: Teknik, Innehåll och Närvaro.

1. Teknik

Vi går igenom tekniska faktorer som laddningshastighet av server och webbplats, indexering och andra tekniska fel som kan skada er plats i sökmotorer. Är webbplatsen tekniskt felkonfigurerad kan er sida få minuspoäng och bli klassad som spam – vilket tar bort er sida från Google.

i

2. Innehåll

För att få närvaro på en konkurrenskraftig marknad krävs unikt och relevant innehåll som framhäver det bästa av det ni gör. Vi kollar på nyckelord som driver trafik till er webbplats och kommer med rekommendationer för nytt innehåll, men även hur befintligt kan optimeras.

3. Närvaro

Vilka bra och dåliga externa länkar kommer till er hemsida i dagsläget? Vi kikar vidare på hur er webbplats kan stärkas av det tekniska (prestanda) och det estetiska (relevans) för att få en stärkt digital närvaro.